söndag 17 mars 2013

"Dina föräldrar borde skämmas som hundar"


I fredags blev Jihad Taha från Frederiksberg påhoppad på grund av sitt namn.
Jihads föräldrar borde skämmas som hundar och han borde flytta från Danmark, skrev journalisten Helle Baldersbaek. 
Jihad borde vara tacksam för att etniska danskar betalar hans utbildning, skrev Hanne Adelheid Olesen. 
Påhoppen blev allt annat än obesvarade, som ni kan se på skärmdumpen.

Jihad Taha älskar att debattera.
I Danmark, där rasistiska debattörer gärna talar om yttrandefrihet, har Dansk Folkeparti-politiker stängt av honom på Facebook.

I fredags var han på en föreläsning på Roskilde Universitet. Den var ganska tråkig så han loggade in på Facebook. 
- Det var då påhoppen började. Jag skrattade mest åt att en journalist kan sjunka så lågt. Men jag har varit med om mycket värre påhopp, säger han.

Jihad fölljer olika forum på nätet. Han har kommit fram till att det inte hjälper att ta saker personligt och bli aggressiv. Då slutar det ofta med att människor attackerar varandras person.
- Det kommer inte något bra ut av det, tvärtom. Dialog är bästa kommunikationssättet.

Okej, Jihad är van vid att kommunicera.
Han är volontär i flera organisationer, därbiland Rädda Barnens ungdomsförbund och ett projekt som arbetar för att minska fördomar mellan Danmark och arabvärlden efter Mohammedkrisen.
Men tror han verkligen att det hjälper att debattera med rasister?
- Jag tror det är svårt att ändra människor som Helle Baldersbaeks åsikter. Men det finns många andra som läser och de kan börja ifrågasätta sina egna åsikter. Det kanske är naivt och alldeles för idealistiskt men jag håller tummarna.

Inte ens när rasisterna dissade Jihads mamma tog han det personligt.
- Inte alls. Jag vet ju hur mina föräldrar tänker. Min pappa är ingen Usama bin Ladin-typ, även om det finns journalister som skriver att mina föräldrar är extremister.
Det är viktigt att debattera, att vara ute och prata om fördomar, påpekar Jihad.
- Vi är ju rädda för sånt som vi inte vet något om. Men var femte dansk överväger att rösta på Dansk Folkeparti så vi har ännu en lång väg att gå. 

Jihad = vanligt arabiskt namn som betyder kämpe, kamp, eldsjäl, krigare, en som inte ger upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar